pondělí 15. února 2016

Kazuistika – Zarostlý nehet na pravé noze

Přikládám jeden příklad z mé praxe týkající se zarostlého nehtu: 



Před více jak půl rokem mě kontaktovala klientka, kterou trápil bolestivý zarostlý nehet. Informovala mě, že byla již dvakrát na stržení nehtu a problém se stále vrací.

Když ke mně přišla na první ošetření, bylo hned patrné, že palec na pravé noze velmi trpí. Nehet zarůstal z vnitřní strany palce, což bývá časté. Je to způsobeno převážně tlakem ostatních prstů na palec v obuvi.

V místě zarůstání se klientce vytvořilo zánětlivé ložisko, neboli paronychie, které bylo nutné nejprve odstranit, než se pustíme plně do ošetření zarostlého nehtu. V místě zánětu samozřejmě hrozil vznik granulace, která je častou komplikací chronické paronychie. Jedná se o živou tkáň v místě zánětu.

Bylo tedy nutné nejprve dané místo zklidnit a dezinfikovat. Pro silnou bolest v místě zarůstání bylo ošetření nepříjemné a komplikované. Přes zánětlivé ložisko nebyl samotný nehet vidět a nebylo možné ho kvalitně ošetřit.

Přesto se mi podařilo nehet řádně zastřihnout a vyčistit okolí nehtového valu. Podložení nehtu gázou napuštěnou v dezinfekci bylo přes silnou bolestivost a paronychii složité, takže se povedlo jen z části. Bylo lepší v místě zánětu příliš nezasahovat, abychom dané ložisko nedráždili a nepodpořili vznik granulace.

Po zastřihnutí a podložení části nehtu jsem daný nehet přelepila. Klientku jsem poslala domů s doporučením, aby na dané zánětlivé ložisko použila tea tree olej pro zklidnění a dezinfekci.

Objednala jsem si klientu již za 14 dní na kontrolu. Zánět byl v místě stále dost patrný, nebylo možné hlubší ošetření. Po dohodě jsem aplikovala B/S šponu. Další návštěva byla za 3 týdny. Špona krásně držela na svém místě a tak jí stačilo jen potřít lepidlem, aby ještě nějakou chvíli vydržela. Dále jsem opět vyčistila nehtový val a vystřihla nehet tak, jak mi zánětlivé ložisko dovolilo. Na dotek bylo místo stále silně bolestivé, zarudlé a oteklé.

Návštěvy jsme plánovaly jednou za měsíc. Špona po čase odrostla a částečně se odloupla, takže jsem byla nucena ji sundat. Společně s klientkou jsme se rozhodly další šponu neaplikovat a jít konzervativní cestou bez zbytečných zásahů a pomůcek.

Jako prioritu jsme si stanovily zbavit se zánětlivého ložiska, které stále klientku obtěžovalo. Došlo sice k mírnému zlepšení, ale pořád nebylo možné se plně věnovat nehtu a jeho okolí. Pracovní vytíženost klientky k léčbě nepřispívala. Neustálé zatěžování nohou dlouhodobým stáním v práci v uzavřené obuvi dráždilo nehet a jeho okolí. Přesto bylo vidět, že zánětlivé ložisko pomalu a jistě mizí.

Nyní je to půl roku, co ke mně klientka dochází, a mohu s radostí konstatovat, že se již konečně k nehtu dostanu. Zánět zmizel, nehet je teď krásně vidět a já ho mohu pořádně a pečlivě ošetřit. Stále ovšem klientka nemá vyhráno. Půl roku uběhlo jako voda a místo zarůstání je pořád silně bolestivé. Nehet je potřeba správně zastřihnout tak, aby nezarůstal do okolní tkáně, podložit gázou napuštěnou dezinfekcí a přelepit. Případně použít tejp a šponu pro urychlení léčby.


Každopádně zarostlý nehet potřebuje svůj čas, který nelze uspěchat. Pravidelným správným ošetřováním se zarostlého nehtu časem zbavíme. Naučíme ho růst správně a v určitých hranicích. K tomu nám ovšem musí pomoci i samotný klient, který tomu přizpůsobí svůj životní styl. V případě, že nehet neustále „dráždíme“ nevhodnou obuví, nepřiměřenou hmotností, dlouhodobým stáním, sportováním apod., je jeho léčba komplikovaná a mnohdy dlouhodobá. Některé výše zmíněné aspekty nelze snadno ovlivnit a z toho plyne, že zarostlý nehet se opakovaně vrací a způsobuje nám určitá omezení. 


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme za Váš komentář